REPREZENTACYJNY PODJAZD
Nieco bardziej rozbudowany podjazd daje znacznie więcej możliwości użytkowych niż tylko prosty
przejazd od ulicy do garażu. Wystarczy pooglądać historyczne wille, dworki i pałace aby
zgromadzić pokaźną kolekcję inspiracji. Niektóre z nich – jeśli tylko mamy trochę więcej miejsca –
mogą przydać się i dziś.
We współczesnych projektach otoczenia domów jednorodzinnych podjazd z reguły został
zredukowany do prostej i możliwie krótkiej drogi między wjazdem na działkę a bramą garażową. To
oczywiście zrozumiałe w wypadku posiadania niezbyt dużej działki, jednak już posiadacze
odrobinę większej powierzchni mają znacznie większe możliwości. Wystarczy pooglądać historyczne
wille, dworki i pałace aby zgromadzić pokaźną kolekcję inspiracji. Większość z nich to oczywiście
podjazdy reprezentacyjne, budujące prestiż właściciela posiadłości, nie tylko jednak. Nieco
bardziej rozbudowany podjazd daje również znacznie więcej możliwości użytkowych niż tylko prosty
przejazd do garażu. Pozostaje więc zastanowić się które z nich mogą nam się przydać, oraz
oczywiście czy jest na nie miejsce. Niestety bowiem wszystkie te rozwiązania mają jedno poważne
ograniczenie – wymagają przestrzeni. Nie wszystkie jednak wymagają jej tyle samo.
Gazon – ogrodowa perła
Najbardziej znanym z historycznych dworów i pałaców rozwiązaniem jest gazon. Słowo kojarzone
dzisiaj w zasadzie wyłącznie z dużą zewnętrzną donicą w rzeczywistości oznacza duży ozdobny
trawnik otoczony drogą dojazdową kończącą się bezpośrednio przed wejściem do rezydencji. Tak
rozwiązany podjazd doskonale podkreślał architekturę budynku i główną oś założenia. Był to układ
bardzo reprezentacyjny, umożliwiający niemal teatralny podjazd przed drzwi budynku. Tworzył
również fantastyczną perspektywę widoczną od bramy wjazdowej. Założenie takie miało również
swój wymiar użytkowy. Należy pamiętać, że pojazdy używane powszechnie do końca XIX stulecia
niezbyt dobrze radziły sobie z jazdą do tyłu, a i promień skrętu nie należał do najmniejszych –
podjazd umożliwiający wysadzenie pasażerów i wygodny nawrót był więc w zasadzie
koniecznością, tym bardziej, że stajnie i wozownie znajdowały się najczęściej w oddalonej,
„użytkowej” części założenia. Wymagało to jednak ogromnych obszarów, a próba zaadaptowania
takiego rozwiązania do większości współczesnych budynków jednorodzinnych robiłaby raczej
kuriozalne wrażenie. Chociażby dlatego, że nasze pojazdy z reguły są już wyposażone we wsteczny
bieg (a jeżeli nie – zwykle można je zwyczajnie wyprowadzić) i mają znacznie mniejszy promień
skrętu, garaż którym dysponujemy mieści jeden lub dwa samochody i z reguły jest integralną
częścią budynku mieszkalnego, a pojazdy naszych gości najczęściej parkują „pod chmurką”.
Transport i komunikacja czyli planujemy z głową
Najpierw należy więc przeprowadzić analizę potrzeb i możliwości. Dobrze jest w niej uwzględnić
kilka czynników. Poza wielkością działki jest to liczba posiadanych (i planowanych) samochodów,
planowana wielkość garażu, ale również to jak często, na jak długo i jakimi środkami transportu
przyjeżdżają do nas zarówno goście jak i pracownicy firm usługowych tacy jak na przykład kurierzy
czy taksówkarze. Dobrze jest również zwrócić uwagę, jak duży jest ruch na ulicy obsługującej
posesję i czy jest możliwość choćby chwilowego bezpiecznego zatrzymania przy krawędzi jezdni i
wysadzenia pasażera. Wszystkie te elementy zebrane w całość podpowiedzą nam jakie
rozwiązania należy uwzględnić projektując podjazd do domu.
Zacznijmy od gości parkujących przez najkrótszy czas – taksówkarzy, kurierów. Jeżeli nasz dom stoi
przy bocznej ulicy o niewielkim natężeniu ruchu lub wręcz przy sięgaczu obsługującym tylko kilka
posesji – problemu właściwie nie ma. Staje się on jednak coraz większy wraz ze wzrostem natężenia
ruchu. Jeśli pozostawienie na chwilę samochodu przy krawędzi jezdni lub na chodniku może
powodować utrudnienia w ruchu – warto przewidzieć zintegrowaną ze strefą wejściową zatokę
parkingową. Taka przestrzeń będzie szczególnie pożądana jeśli często korzystamy z taksówek
wożąc ze sobą większy bagaż (na przykład na lotnisko), lub jeśli korzystają z nich osoby starsze lub o
obniżonej sprawności ruchowej.
Kolejna rzecz o której warto pomyśleć, to miejsca parkingowe dla gości znajdujące się na posesji.
Problem oczywiście znacznie się zmniejsza jeśli w pobliżu znajduje się publiczny parking. W
przeciwnym wypadku odwiedzający nas zmotoryzowani będą najprawdopodobniej parkować na
podjeździe, blokując jednocześnie wjazd do garażu. Dodatkowe zewnętrzne miejsce parkingowe
przydaje się również jeśli przyjeżdżamy do domu na chwilę i zwyczajnie szkoda nam czasu na
precyzyjne ustawianie samochodu wewnątrz garażu. Wadą tego rozwiązania jest oczywiście dość
duże zapotrzebowanie na wolną przestrzeń. Typowe miejsce parkingowe ma wymiary 2,5x5m, co w
zestawieniu z niewielkimi powierzchniami działek często będzie barierą nie do przebycia. Nawet
jeśli istnieje fizyczna możliwość jego wykonania, istnieje duże ryzyko że niewielka przestrzeń przed
domem zmieni się w brukowaną pustynię. Można jednak próbować stosować pewnego rodzaju
półśrodki. Chociażby poszerzyć drogę dojazdową do garażu tak, aby parkujące równolegle auto
zmieściło się nie blokując przejazdu. Można do tego użyć kostki ażurowej, np. płyt Meba, kostki
Ekostrada lub płyt ażurowych. Jedyny warunek to długość płaskiej części podjazdu – musi
wystarczyć do zaparkowania samochodu, czyli mieć ok. 6m.
Pozostaje jeszcze kwestia samego podjazdu „pod drzwi”. Raczej nie w celu zaparkowania tam
samochodu na dłuższy czas, ale po to by umożliwić wygodne dojście do domu szczególnie
oczekiwanemu gościowi lub skrócić je komuś mającemu problemy z poruszaniem. Może się to
przydać także przy transporcie mebli czy innych ciężkich elementów. Pytanie tylko, jak często
wnosimy lub wynosimy meble i czy na pewno robimy to przez drzwi wejściowe czy też może
korzystamy z wygodnych, szerokich drzwi tarasowych…
Opisy do ilustracji:
Buszrem – 30-001
Przykładowe założenie historyczne z podjazdem
dostosowanym dla powozów konnych.
1. Oś założenia
2. Oś fasady budynku
3. Droga wjazdowa
4. Gazon
5. Podjazd
6. Wejście do budynku
7. Budynek mieszkalny
Buszrem –30-002
Współczesny podjazd do domu
jednorodzinnego, wersja minimalna (na bardzo
małej działce).
1. Wejście do budynku
2. Wjazd do garażu
3. Wjazd na działkę
4. Dojście do budynku
5. Zatoka do parkowania równoległego
wyłożona kostką ażurową
6. Zatoka do zatrzymania przed posesją
Buszrem –30-003
Współczesny podjazd w wersji optymalnej, nie
limitowanej przez wielkość dostępnego terenu.
1. Wejście do budynku
2. Wjazd do garażu
3. Poszerzony wjazd na działkę
obsługujący zarówno garaż jak i
zewnętrzne miejsca parkingowe
4. Dodatkowe zewnętrzne miejsca
parkingowe. Usytuowanie pod skosem
ułatwia manewrowanie przy wjeździe i
wyjeździe
5. Dojazd do garażu
6. Dojście do budynku od ulicy
7. Dojście do budynku od zewnętrznych miejsc parkingowych
8. Zatoka do zatrzymania przed posesją