Zwycięstwo w Monte Carlo. Wymarzony początek sezonu WRC dla Ogiera i Volkswagena


Volkswagen rozpoczął nowy sezon Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (WRC) fantastycznym wynikiem. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (F/F) pokazali klasę i zapewnili sobie zwycięstwo po zaciętym pościgu. Pierwsze miejsce w „Monte Carlo” to ich siedemnaste zwycięstwo w Rajdowych MŚ, dziesiąte z Volkswagenem. Dla tego duetu był to drugi triumf w tym klasyku. Kolejne miejsca na podium uzupełnili kierowca Forda Bryan Bouffier z pilotem Xavierem Panseri oraz załoga Kris Meeke i Paul Nagle w Citroënie.

Legendarny „Monte Carlo”, zwany też „nieprzewidywalnym”, przyniósł uczestnikom ekstremalnie trudne warunki pogodowe i na trasie. Deszcz w dolinach, padający śnieg na wyższych wysokościach – wybór opon często był czynnikiem decydującym o wynikach. Volkswagen ukończył rajd ze wszystkimi trzema Polo R WRC na punktowanych pozycjach. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (FIN/FIN) zajęli piąte miejsce, Andreas Mikkelsen i Mikko Markkula (N/FIN) – siódme.

 

Typowe dla „Monte Carlo” – pogoda wprowadziła chaos.

Nagły atak zimy we francuskich Alpach Nadmorskich, obfity deszcz w dolinach – Rajd Monte Carlo zgotował uczestnikom zimne powitanie w dosłownym tego słowa znaczeniu. Na pierwsze trzy odcinki specjalne kierowcy Volkswagena wybrali na podstawie danych pogodowych prawie bezprofilowe slicki, co wobec nagłego i zaskakującego opadu śniegu było prawdziwym wyzwaniem. Sébastian Ogier i Julien Ingrassia oraz ich koledzy z zespołu stracili w tych warunkach cenne minuty. Duet mistrzów świata znalazł się na dziewiątej pozycji. Od piątego odcinka specjalnego pokazali jednak swoją klasę i aż do końca rajdu zawsze byli w pierwszej trójce, ukończyli siedem odcinków specjalnych z najlepszymi czasami i już w połowie „Monte Carlo” objęli prowadzenie, które sukcesywnie powiększali aż do mety.

Czternasty odcinek specjalny rajdu musiał zostać odwołany z powodu ekstremalnych warunków pogodowych. Na osławionym Col de Turini spadło między pierwszym a drugim przejazdem w sobotę tyle śniegu, że drugi przejazd nie mógł zostać zaliczony, między innymi z powodu stojących na trasie samochodów rajdowych.

 

Pościg: Jari-Matti Latvala i podwójny comeback

Koledzy z zespołu Sébastiena Ogiera – Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila pokazali fanom Rajdu Monte Carlo dwukrotnie doskonały pościg. W piątek „JML” przesunął się z 18-tej na siódmą pozycję w klasyfikacji generalnej. W sobotę zespół wspiął się o pozycję wyżej, lecz z powodu uszkodzonej opony znów spadł w klasyfikacji. Ale jeszcze tego samego dnia przedarł się z ósmego na piąte miejsce. Latvala i Anttila uzyskali w „Monte Carlo” ośmiokrotnie jeden z trzech najlepszych czasów na odcinkach specjalnych, w tym trzy razy byli najlepsi.

 

Punkty jako nagroda dla debiutanta na „Monte Carlo” Mikkelsena

Pierwszy udział Andreasa Mikkelsena w Rajdzie Monte Carlo w samochodzie WRC zakończył się zdobyciem sześciu punktów. Razem ze swoim pilotem Mikko Markkulą młody Norweg przejechał 14 punktowanych odcinków specjalnych zachowując wskazaną ostrożność. Na dziesiątym oesie to jednak nie wystarczyło – drugiego dnia między Sisteron a Thoard, na wolnym zakręcie z niewielką prędkością, Mikkelsen i Markkula na oponach slick wypadli z drogi. Przy pomocy fanów udało im się wrócić na trasę, stracili jednak dużo czasu. W sobotę zaliczyli kilka bardzo dobrych czasów.

 

Dodatkowe punkty na Power Stage dla Latvali/Anttili i Ogiera/Ingrassi

Trzy dodatkowe punkty dla Jari-Matti Latvali i Miikka Antilli, dwa bonusowe punkty dla Sébastiena Ogiera i Juliena Ingrassi – na tak zwanym Power Stage Volkswagen odniósł podwójny sukces. Pięć z sześciu dodatkowych punktów z ostatniego odcinka specjalnego rajdu zdobyły samochody w Wolfsburga.

 

Fantastyczna inauguracja: prowadzenie w MŚ dla Ogiera/Ingrassi i Volkswagena

Dzięki zwycięstwu w rajdzie i dodatkowym punktom na Power Stage, mistrzowie świata ukończyli pierwszy rajd w sezonie na pierwszym miejscu tabeli. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia wracają z rajdu w swoim rodzinnym kraju z 27 punktami, Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila, dzięki zwycięstwu w Power Stage mają 13 punktów i zajmują czwarte miejsce. Także Volkswagen wysunął się na prowadzenie w mistrzostwach świata producentów: zgromadził 37 punktów, za nim jest Citroën z 33 punktami.

 

Wypowiedzi po zakończeniu Rajdu Monte Carlo

 

Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1

„Doskonała inauguracja sezonu! Zespół wykonał fantastyczną pracę. Jestem niezmiernie szczęśliwy. Wygrać Rajd Monte Carlo w tych trudnych warunkach to wspaniałe uczucie. Szczególnie teraz, gdy rajd wrócił do programu mistrzostw świata. Dlatego to zwycięstwo jest naturalnie ważniejsze, niż wywalczone przez Juliena i mnie w 2009 roku w IRC. A szczególnie, gdy przeanalizuje się trzy ostatnie dni: pościg przy ulewnym deszczu i śnieżny chaos na Col de Turini. Chciałem koniecznie wygrać w rajdzie w mojej ojczyźnie. Hucznie uczczę zwycięstwo – z moją rodziną, moją dziewczyną Andreą i z całą załogą Volkswagena.”

 

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #2

„Jestem naprawdę zadowolony z piątego miejsca. Taki cel postawiliśmy sobie od początku. I w końcu przerwałem moją czarną serię w Rajdzie Monte Carlo. Warunki na trasie były miejscami bardzo, bardzo trudne, tak samo trudny był wybór opon, który na początku nie był dla nas zbyt udany. Odcinki specjalne w górach to był kawał ciężkiej roboty, ale opłaciło się. Zdobyliśmy ważne punkty. Cieszę się szczególnie z dodatkowych punktów za Power Stage. Teraz z dużą nadzieją czekamy na Rajd Szwecji.”

 

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9

„Niesamowicie wyczerpujący dla nas rajd. Pojawiło się wiele sytuacji, które były dla nas nowością. Jak wielu innych, jechaliśmy na slickach po śniegu i na kolcach w deszczu. Zdecydowanie wybór opon był niezwykle trudną sprawą. Ale dużo nauczyłem się w Rajdzie Monte Carlo. Jestem bardzo zadowolony, że ukończyliśmy go na punktowanym miejscu. Taki był nasz cel od początku i ciągle jeszcze nie mogę otrząsnąć się ze zdziwienia, jak trudno było to osiągnąć.”

 

Jost Capito, Dyrektor Volkswagen Motorsport

„Jestem bardzo dumny z całego zespołu. Kierowcy, piloci, inżynierowie, mechanicy wykonali wspaniałą robotę. Sébastien Ogier pokazał mistrzowską klasę, Jari-Matti Latvala i Andreas Mikkelsen również byli doskonali. Na podstawie dostępnych informacji od „lodowych szpiegów” i zespołu meteo, razem ze swoimi inżynierami zawsze rozważnie dobierali opony, nawet jeżeli potem okazywało się to nie być optymalnym wyborem. Ale to właśnie jest typowe dla Rajdu Monte Carlo, który zawsze jest nieobliczalny i kapryśny. To wielki sukces, że wszystkie trzy Polo R WRC znalazły się na punktowanych pozycjach i jako zespół po raz pierwszy wygraliśmy legendarny „Monte Carlo”.

 

Co się jeszcze zdarzyło …

… Nicolas Vouilloz, „lodowy szpieg” Sébastiena Ogiera, uznawany jest za „odkrywcę opon na krzyż”. Przy niepewnych lub zmiennych warunkach pogodowych kierowcy rajdowi coraz częściej decydują się na mieszane ogumienie, zakładane „na krzyż”, na przykład jednocześnie opony slick i deszczowe, przy czym slicki zakładane są na przednie lewe i tylne prawe koło, a deszczowe na dwa pozostałe. „Przy testach opon z Michelinem przed laty wypróbowaliśmy taki układ i to działało lepiej, niż różne opony na przedniej i tylnej osi. Byliśmy pierwszymi, którzy zastosowali „opony na krzyż” w rajdzie” – powiedział 37-latek z Nicei.

 

Rajdowe Mistrzostwa Świata (WRC), Rajd Monte Carlo – wyniki końcowe:

1.         Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F),                    Volkswagen    3h 55m 14.4s

2.         Bryan Bouffier/Xavier Panseri (F/F),                        Ford                + 1m 18.9s

3.         Kris Meeke/Paul Nagle (GB/IRL),                            Citroën            + 1m 54.3s

4.         Mads Østberg/Jonas Andersson (N/S),                    Citroën            + 3m 53.9s

5.         Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN),              Volkswagen    + 6m 08.3s

6.         Elfyn Evans/Daniel Barritt (GB/GB),                       Ford                + 8m 37.4s

7.         Andreas Mikkelsen/Mikko Markkula (N/FIN),          Volkswagen    + 11m 42.3s

8.         Jaroslav Melichárek/Erik Melichárek (SK/SK),        Ford                + 21m 56.2s

9.         Matteo Gamba/Nicola Arena (I/I),                          Peugeot          + 23m 50.7s

10.       Yuriy Protasov/Pavlo Cherepin (UA/UA),                Ford                + 25m 43.1s

 

Rajdowe Mistrzostwa Świata (WRC), Rajd Monte Carlo – wyniki Power Stage:

1.         Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN),              Volkswagen    10m 41.5s

2.         Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F),                   Volkswagen    + 0.2s

3.         Kris Meeke/Paul Nagle (GB/IRL),                           Citroën            + 4.9s

 

Rajdowe Mistrzostwa Świata (WRC), klasyfikacja generalna kierowców

1.         Sébastien Ogier                   27 punkty

2.         Bryan Bouffier                      18

3.         Kris Meeke                          16

4.         Jari-Matti Latvala                  13

5.         Mads Østberg                      12

6.         Elfyn Evans                          8

7.         Andreas Mikkelsen               6

8.         Jaroslav Melichárek              4

9.         Matteo Gamba                     2

10.       Yuriy Protasov                      1

 

 

Rajdowe Mistrzostwa Świata (WRC), klasyfikacja generalna producentów

1.         Volkswagen Motorsport                    37 punkty

2.         Citroën Total Abu Dhabi WRT            33

3.         M-Sport Ltd.                                    10

4.         Volkswagen Motorsport II                  8