Home Biznes Responsywna kampania mailingowa

Responsywna kampania mailingowa

Responsywna kampania mailingowa

Nie istnieje jeden przepis na skuteczną kampanię email marketingową. Co prawda jest wiele zasad, których należy przestrzegać ale każda kampania jest inna i zależna od wielu czynników.

Truizmem jest stwierdzenie, że w naszym codziennym życiu coraz większą rolę odgrywają urządzenia mobilne z dostępem do internetu. Nadal jednak nie wszyscy marketingowcy mają świadomość ogromnego potencjału tego marketingowego trendu i co gorsza nie wiedzą jak go wykorzystać, aby sobie nie zaszkodzić oraz nie zniechęcić do siebie użytkownika nieprofesjonalną, nachalną i niespersonalizowaną kampanią.

Potencjał mobile e-mail marketingu

W 2015 średnia liczba otrzymanych i wysyłanych maili w ciągu dnia wynosi 108,7 milionów, a prognoza na 2018 rok wynosi 139,4 miliona[2]. Jak widać w email marketingu drzemie ogromny potencjał. Sztuką jest jednak tak dopasować kampanię do odbiorcy, by komunikat odpowiadał jego aktualnym potrzebom. Aby kampania email marketingowa była skuteczna musi spełnić szereg wymogów, m.in. związanych z wyglądem samego maila (zgodnie z zasadą user experience).

Email już dawno przestał być kojarzony wyłącznie z urządzeniami stacjonarnymi. Liczba użytkowników urządzeń mobilnych wzrasta progresywnie i równomiernie prawie we wszystkich kategoriach wiekowych. To jasny komunikat od rynku kierowany do marketerów: „dostosujcie Wasze kampanie do naszych potrzeb”. Responsywny design dostosowany do urządzeń mobilnych pozwoli na poprawę jakości odbioru komunikatu dla użytkownika. Elementem decydującym jest również jakość bazy, którą operujemy i sposób, w jaki nią zarządzamy.

 

Email marketing „od kuchni”

Responsywność

Nigdy nie mamy pewności co do tego, na jakim urządzeniu odbiorca odczyta wiadomość – czy będzie to komputer, notebook, tablet, smartfon czy nawet smartwatch. Nasza kampania musi być dopasowana do każdego z tych urządzeń czyli projektowana w oparciu o Responsive Web Design.

Personalizacja, segmentowanie i targetowanie

Personalizację należy rozpatrywać z dwóch stron: personalizacja bazy oraz personalizacja przekazu, tzw. contentu. Pierwszy aspekt usprawniają nowoczesne narzędzia, które przy użyciu algorytmów pozwalają targetować już nie tylko demograficznie, geolokalizacyjnie, ale także behawioralnie. Druga sprawa to spersonalizowany przekaz. Sprowadza się do zwrotu grzecznościowego, nieformalnego języka czy metafor i aluzji odnoszących się do doświadczeń pokoleniowych.

Minimalizm

Chcąc przekazać zbyt wiele treści możemy niepostrzeżenie zagubić sens przekazu i sprawić, że będzie on nieczytelny dla odbiorcy. Dlatego należy stosować zasadę minimalizmu i selekcji treści, szczególnie pod kątem urządzeń mobilnych.

Typografia



Ważnym elementem jest także stosowany typ oraz rozmiar czcionki, dostosowany nie tylko do rodzaju urządzenia, ale także grupy docelowej. Inaczej powinna wyglądać wiadomość do nastolatka, a inaczej do seniora.

Zaufanie nadawcy – odpowiednia baza

Jeśli nasze kampanie mailingowe nie będą dopasowane do konkretnego odbiorcy i robione zbyt intensywnie, łatwo możemy trafić do SPAMu. Dlatego tak ważne jest dbanie o zaufanie odbiorców.

Testowanie

Każda kampania email marketingowa obowiązkowo musi przejść test  A/B. Powinny one być przeprowadzane na różnego typu urządzeniach – od smartfonów po komputery stacjonarne. Nie zapominajmy też, że nasza wiadomość może być inaczej wyświetlana na urządzeniach z Androidem, a inaczej z iOS

Odpowiednie narzędzie

Aby kampania email marketingowa przeprowadzona była sprawnie i skutecznie potrzebne jest sprawne narzędzie. Nowatorskim na polskim rynku narzędziem jest Emailbidding, dzięki któremu algorytm analizuje bazy danych w czasie rzeczywistym w odniesieniu do kryteriów demograficznych i behawioralnych, kierując kampanię do najlepiej reagujących użytkowników. Zwiększona trafność przekazu prowadzi do poprawy wszystkich wyników kampanii: od większej ilości otwarć emaili do zmniejszenia wypisów z baz. Bazy są automatyczne aktualizowanie o nowe rekordy, odbicia i wypisy, dzięki spięciu systemów poprzez API. Narzędzie daje pełną kontrolę nad prowadzoną kampanią. Samodzielnie można ustalić liczbę wysyłek, jaką mają otrzymywać subskrybenci. System pozwala również na pełną analizę wysyłek: wyniki testów A/B, OR, CTR.

Połączenie powyższych zasad i skutecznych narzędzi automatyzujących personalizację mailingów, zwiększa szansę na przekonanie konsumenta do skorzystania z usług firmy, mniejsze wypisy z baz i większą lojalność użytkownika. A to główne wyznaczniku sukcesu w email marketingu.

Na konieczawsze badajmy jej efektywność i uczmy się na błędach, tak aby każda kolejna kampania była lepsza od poprzedniej.

 

 


[1] RadicatiGroup

 

[2] My.com, E-mail usageresearch, July 2014